Lujabetong började leverera till projektet i november 2023 som underentreprenör Rover Group Sverige, med säte i Spanien. 

Tunneln är fyra kilometer lång. Väggarna är cirka tio meter höga och det är ungefär fem meter brett i tak. Uppdraget handlar bland annat om kompletterande väggjutningar i befintlig tunnel. Momentet dessförinnan med tunneldrivning, där berg tas ut och tunneln sedan tätas, är redan klart. 

– Det är lite grann av en utmaning att köra in med betongbilen och mindre mastpump i tunnlarna. Underlaget utgörs av grovt packad sten, grus och sand men vi har klarat oss från incidenter på våra fordon, säger Rickard Berggren, ansvarig projektledare hos Lujabetong för tunnelbanegjutningen. 

Det är en väldigt speciell betong där flera delar ska lira med varandra

Rickard Berggren, projektledare, Lujabetong

Krävande

Rickard Berggren betecknar gjutningarna som krävande. Receptet för de höga väggarna har det mesta:  Klimatförbättrad Anläggning F/A cement med flygaska, luftporbildare, som är självkompakterande och lättflytande för att fylla ut gjutformen utan att vibrering behövs. Den är också specialanpassad för att pumpas i 2-tums smalslang. 

– Ja, det är en väldigt speciell betong där flera delar ska lira med varandra från vår fabrik och hålla sig perfekt tills det pumpas ner i formen, understryker Rickard Berggren. 

Vid gjutningsjobben finns pumpmaskinist, provtagare, betongbilschaufför och arbetsledare från Lujabetong på plats. Sammanlagt rör det sig om leverans av mer än 10 000 kubikmeter i projektet där flera leverantörer är inblandade. Den största volymen kommer att krävas vid station Barkarbystaden som byggs både över och under jord.  

På det gamla flygfältet i Barkaby växer det fram en ny stadsdel inom Järfälla kommun med 14 000 bostäder och tusentals nya arbetsplatser fram till 2035. 

Lujabetong är i grunden ett finskt bolag. Det svenska kontoret är Stockholmsbaserat och här finns tre betongfabriker. 

–Vi har tidigare varit mest fokuserade på hus- och industrikonstruktioner. Men för några år sedan var vi också med och levererade betong till tunnlar på Södermalm. Nu är vi med i ett större infrastrukturprojekt och det kommer att synas att vi är en del av Stockholms nya infrastruktur. Vi är en lokal aktör med stor kapacitet och en starkt serviceinriktad organisation. Därför känns det extra stimulerande att få vara med i det här sammanhanget.

Den förlängda blå tunnelbanelinjen med två nya stationer beräknas klar för trafikstart i december 2027, enligt Region Stockholm.  

– Vi är en lokal aktör med stor kapacitet och en starkt serviceinriktad organisation. Därför känns det extra stimulerande att få vara med i det här sammanhanget, säger Rickard Berggren, Lujabetong, ansvarig projektledare för tunnelbanegjutningen. Foto: Lujabetong. 

Gillar du artikeln?

Börja prenumerera på vårt nyhetsbrev och få det bästa från Forum Betong direkt i din mailbox varje månad.