Beslutet att sätta ut nya påkörningsskydd har fattats av stadsmiljöförvaltningen i Göteborgs stad i samråd med polisen. Bakgrunden är terrorattacken på Drottninggatan i Stockholm 2017 och en ökad hotbild mot Sverige på senare år.

Totalt har staden beställt 40 nya farthinder, de första placerades ut på Götaplatsen i slutet av april och målet har varit att samtliga ska vara på plats senast juni månad. Hindren är placerade för att försvåra framkomligheten för fordon men ska inte förhindra leveranser, räddningstjänst och liknande från att ta sig fram i låg hastighet. 

– Vi har valt en kombination av två olika lösningar. Dels pollare, det vill säga fasta hinder som förankras i marken, dels tunga planteringslådor i betong klädda med plåt. De sistnämnda är enklare att placera ut eftersom det inte krävs något grävarbete och kan även flyttas vid behov. En annan fördel är att vi får in mer grönska i staden, säger Hanna Lundborg, trafikreglerare på Göteborgs stad.

Planteringslådor i betong är enklare att placera ut eftersom det inte krävs något grävarbete

Hanna Lundborg, trafikreglerare göteborgs stad

Vilka krav ställs då på den här typen av produkter? Jo, de ska vara krocktestade för att klara av en påkörning av ett fordon i en specifik hastighet. De ska även vara tåliga mot väder och vind för att minimera reparationer och underhåll.

– Växligheten i planteringslådorna kräver viss skötsel men bevattningen är delvis automatiserad så vi behöver inte fylla på vatten så ofta, säger Hanna Lundborg.

Ökad efterfrågan på skyddande produkter i betong

Planteringslådorna tillverkas av Benders och ingår i en ny produktserie med trafiksäkra möbler som heter Sicura, vilket betyder säker på italienska. Dess syfte är att begränsa framkomligheten och tvinga fordon att sänka hastigheten:

– Produkten har utvecklats i samråd med ett krocktestinstitut som gjort simuleringar enligt den nya krockstandarden ISO22343-1:2023. Utöver krockinstitutet har även flertalet lokala entreprenörer varit med och bidragit. Sweco Architects i form av Staffan Lundström har skapat produktens design. Planteringslådorna väger cirka tre ton med jord och produceras lokalt på våra fabriker i Sverige. Cementen innehåller 20 procent slagg för att minska klimatpåverkan, berättar Adam Bender, försäljningschef nordöst på Benders.

De senaste 3–4 åren har Benders märkt en ökad efterfrågan på den här typen av produkter, framförallt från kommuner som upplever ett ökat skyddsbehov.

– Terrorattacken på Drottninggatan och Sveriges Natointräde har bidragit till att skydds- och säkerhetsfrågor får högre prioritet. Förutom de säkerhetsmässiga aspekterna är estetiken viktig för kunderna, att produkten smälter in i stadsmiljön, avslutar Adam Bender.

Under våren har Göteborgs stad placerat ut nya påkörningsskydd för att sänka hastigheten och öka tryggheten i innerstaden. – Vi har valt en kombination av två olika lösningar. Dels pollare, det vill säga fasta hinder som förankras i marken, dels tunga planteringslådor i betong klädda med plåt, säger Hanna Lundborg, trafikreglerare på Göteborgs stad.