Vi hävdar kort och gott att vi har världens bästa produktionsteknik för sliprar nu

RIKARD BOLMSVIK, DIVISIONSCHEF för ANLÄGGNiNG vid HEIDELBERG MATERIALS PRECAST ABETONG 
– Hur mycket man än reparerar och servar den gamla bilen så håller den inte i evighet. Det var dags nu, säger Rikard Bolmsvik, divisionschef för Anläggning vid Heidelberg Materials Precast Abetong och åsyftar rustningen av Vislanda S. Foto: Precast Abetong. 

– Hur mycket man än reparerar och servar den gamla bilen så håller den inte i evighet. Det var dags nu, säger Rikard Bolmsvik, divisionschef för Anläggning vid Heidelberg Materials Precast Abetong.  

Investeringen innebär sju nya gjutbäddar för sliprar, en ny kap och ytterligare två nya robotar i monteringen av befäsningskomponenter samt en ny automatiserad skyttel för utlastning. 

Ny teknik var nödvändig

En gjutbädd är 110 meter lång: ”Limpan” rymmer formar som ger 176 sliprar totalt. När gjutningen är klar kapas ”limpan” till individuella sliprar i den nya kapen. Kapacitet finns för drygt 1200 sliprar per dygn och de senaste åren har det producerats 100 000 – 200  000  årligen i Vislanda för den svenska marknaden. Toleransnivån är plus minus 1 millimeter mellan befästningarna på slipern. Varje sliper väger ungefär 300 kilo och de läggs med cirka 600 millimeters avstånd på ballasten. På en kilometer järnväg behövs 1666 sliprar. 

– Vår senaste upprustning gjordes 2007 och sedan dess har det gått några år. Under tiden har också slipergeometrin ändrats. Det kan till exempel handla om nya storlekar eller nya betongegenskaper med lägre koldioxidavtryck. Därför var ny teknik ett måste. Vi hävdar kort och gott att vi har världens bästa produktionsteknik för sliprar nu, men vi måste ändå ha kunnig personal som klarar av att hantera den, understryker han. 

På Vislanda S finns fyra produktionshallar. I den största gjuts och hanteras sliprar. I de tre övriga produceras artiklar till anläggningsmarknaden. Till exempel element till VA-anläggningar som rektangulära och runda behållare där spända stålvajrar förstärker gjutningarna.   

Produktionsteknologin för slipertillverkning säljs i dag på licens där totalt 35-40 fabriker etablerats i världen. Vislanda S har alltid utvecklat samtliga maskiner utifrån egen kompetens. 

–  Vi lägger stort fokus på anläggningssidan för att möta de behov som finns oavsett om det idag byggs med prefab-element eller ej. Produktionskapaciteten finns där och nu ska vi se till att den utnyttjas för fullt så vi kan svara upp mot marknadens behov. 

Mångdubblad kapacitet 

Beträffande sliprar så har automatiseringsgraden utvecklats under en följd av år. Driftsäkerheten är hög, men utvecklingen tyder på att marknaden efterfrågar allt fler typer av sliprar. 

– Den här investeringen betyder verkligen att koncernledningen tror på oss efter att vi byggt upp en stabil och bra produktion sedan flera år. 

Tack vare erfarenheten klarar man också att leverera då exceptionella akuta behov uppstår. Urspårningen på Malmbanan strax före julen 2023, ledde till att Trafikverket la in en extra beställning om 25 000 sliprar för leverans innan sommaren 2024. Med den nya utrustningen på plats blir det en betydligt högre kapacitet jämfört med tidigare. 

– Nu gäller det att komma till skott med satsning på Sveriges infrastruktur. När politikerna väl fattar besluten har vi kapaciteten, summerar Rikard Bolmsvik. 

Gillar du artikeln?

Börja prenumerera på vårt nyhetsbrev och få det bästa från Forum Betong direkt i din mailbox varje månad.