Betongbranschen är på väg in i en ny era där förmågan att samla in, analysera och använda data blir otroligt viktig.
Anna Eliason, affärsutvecklingschef på Thomas Concrete Group
MinBetong finns sedan tidigare tillgänglig i Sverige, Tyskland, Polen och USA. I den nya versionen har både prestanda och gränssnitt förbättrats för att skapa större användarnytta.
– Vi arbetar kontinuerligt med att utveckla våra interna system och vår IT-arkitektur för att kunna förse våra kunder med användbar information. Den nya versionen av appen har ett mycket bättre informationsflöde med snabbare och säkrare data. Gränssnittet är mer användarvänligt och ger en helt annan upplevelse. Nu har vi en stabil och framtidssäkrad plattform som kan utvecklas med nya tjänster och funktioner, säger Anna Eliason, affärsutvecklingschef på Thomas Concrete Group.
Digital hållfasthetsmätning i realtid
MinBetong erbjuds till kunder och finns både som webbportal och app. Webbportalen är mer anpassad för administrativa uppgifter medan appen framför allt riktar sig till personer som jobbar ute på byggarbetsplatserna.
– Den vanligaste frågan vi får av våra kunder är: När kommer betongen? Nu kan de se exakt var betongbilen är, följa sin leverans och planera arbetet mer effektivt. Det är också möjligt att ladda ned följesedlar och utökad orderinformation.
Tillsammans med sensorer kan appen även användas för digital hållfasthetsmätning. Användaren kan på distans följa hållfasthetsutvecklingen i realtid, både i MPa och i procent av målhållfasthet, för att se när det är möjligt att gå vidare med nästa steg i byggprocessen.
– Betongbranschen är på väg in i en ny era där förmågan att samla in, analysera och använda data blir otroligt viktig. Vi vill ligga i framkant inom detta område.
Fortsatt digitalisering av betongbranschen
Anna Eliason ser stor potential i ökad digitalisering och efterlyser fler branschgemensamma initiativ på området:
– Digitalisering är nyckeln för att vi ska kunna arbeta mer effektivt, men också för att möta ökade krav på exempelvis hållbarhet. Det behövs bra verktyg för att kunna fatta datadrivna beslut. Här krävs samarbete i branschen, både med kunder och konkurrenter, för att skapa kompatibla system och processer som är anpassade för ett mer digitalt arbetssätt.