Vi flyttar fram våra positioner och kan nu leverera håldäck i evoBuild nivå 4
CARL-JOHAN APPELBERG, MARKNADSCHEF HEIDELBERG MATERIALS PRECAST CONTIGA

Det markerar den nu bästa nivån och innebär 40 procent minskat CO2-avtryck jämfört med branschvärdet.
-Vår reduktion är ett bra steg på vägen mot att all betong i Sverige ska vara klimatneutral senast 2045, menar Carl-Johan Appelberg.
Och utvecklingen fortsätter.
Företagets miljöarbete inleddes redan 2007 då företaget var ett av de första i branschen som ersatte sand med helkrossad ballast i betongen. Och det är nu man skördar frukterna av det målmedvetna arbetet.
På rätt väg
– Vårt första fullskaleprojekt med klimatförbättrad betong ägde rum 2019. Projektet gällde en större tillbyggnad vid en fabrik i Skövde. Därefter tog vi beslutet att ställa om all betongproduktion till vår klimatförbättrade betong. Översyn görs också av optimering av delmaterialen som cement och armering med mera för att så småningom kunna nå nivå 5, säger Carl-Johan Appelberg.
Det är ingen slump att håldäcken är först ut för leverans med nivå 4, medan pelare, balkar och väggelement för närvarande klarar nivå 2.
– Håldäcken står för ungefär 70 procent av den totala betongvolymen i vår fabrik i Uddevalla och på så sätt utgör håldäcken den största positiva klimateffekten, fortsätter Carl-Johan Appelberg.
Vidareutvecklingen av klimatförbättrad betong har ökat succesivt under den senaste femårsperioden.
Efterfrågan ökar succesivt i byggbranschen på lösningar med allt bättre miljöprestanda. I synnerhet gäller det inom offentlig förvaltning och för de ledande större fastighetsbolagen. För statliga bolag finns också ägardirektiv om att jobba än mer med klimatförbättrade produkter. Alla nybyggnationer av bostäder, kommersiella och offentliga lokaler måste från den 1 januari 2022 redovisa klimatavtryck, enligt Boverkets direktiv.
Fortsatt hårt arbete
– 2007 var vi som sagt ett av de första i branschen som ersatte sand med helkrossad ballast i betongen. Många branschkollegor använder fortfarande sand, men jag tror dock att en succesiv förändring sker allt eftersom. Jämförelsen kan göras med bilföretaget Tesla som med eldrift utmanade den övriga bilbranschen.
– Nu har vi kommit ytterligare några steg på vägen. Vid val av den mest effektiva systemlösningen med betongbjälklag når vi längre i optimeringen av koldioxidnivå än vad träbranschen gör, summerar Carl-Johan Appelberg.
