Vid val av den mest effektiva systemlösningen med betongbjälklag når vi längre i optimeringen av koldioxidnivå än vad träbranschen gör
CARL-JOHAN APPELBERG, MARKNADSCHEF HEIDELBERG MATERIALS PRECAST CONTIGA
I våras började man som första företag på svenska marknaden att leverera håldäck i klimatförbättrad betong nivå 3, enligt Svensk Betongs klassning.
Och utvecklingen fortsätter.
Nu kan Heidelberg Materials Precast Contiga leverera håldäck i Biobetong nivå 4. Detta betyder en minskning av klimatavtrycket med drygt 40 procent jämfört med branschens referensvärden.
Företagets miljöarbete inleddes redan 2007 då företaget var ett av de första i branschen som ersatte sand med helkrossad ballast i betongen. Och det är nu man skördar frukterna av det målmedvetna arbetet.
På rätt väg
– Vårt första fullskaleprojekt med klimatförbättrad betong ägde rum 2019. Projektet gällde en större tillbyggnad vid en fabrik i Skövde. Därefter tog vi beslutet att ställa om all betongproduktion till vår klimatförbättrade biobetong. Översyn görs också av optimering av delmaterialen som cement och armering med mera för att så småningom kunna nå nivå 5 på biobetongen, säger Carl-Johan Appelberg, marknadschef Heidelberg Materials Precast Contiga, Uddevalla.
Det är ingen slump att håldäcken är först ut för leverans med nivå 4, medan pelare, balkar och väggelement för närvarande klarar nivå 2.
– Håldäcken står för ungefär 70 procent av den totala betongvolymen här i Uddevalla och på så sätt utgör håldäcken den största positiva klimateffekten, fortsätter Carl-Johan Appelberg.
Vidareutvecklingen av klimatförbättrad betong har ökat succesivt under den senaste femårsperioden.
Efterfrågan ökar succesivt i byggbranschen på lösningar med allt bättre miljöprestanda. I synnerhet gäller det inom offentlig förvaltning och för de ledande större fastighetsbolagen. För statliga bolag finns också ägardirektiv om att jobba än mer med klimatförbättrade produkter. Alla nybyggnationer av bostäder, kommersiella och offentliga lokaler måste från den 1 januari 2022 redovisa klimatavtryck, enligt Boverkets direktiv.
Håldäcksplattorna har en tjocklek om 15 centimeter jämfört med den tidigare tunnaste varianten om 20 centimeters tjocklek. Plattorna är lika starka, men det är en differens med ungefär 20 procent i materialåtgång. I jämförelse med ett massivt bjälklag är det en väsentlig viktskillnad då de tunna håldäcken endast väger 228 kg jämfört med 600 kg.
Med lättare vikt följer mindre materialåtgång och minskat klimatavtryck.
Fortsatt hårt arbete
– 2007 var vi som sagt ett av de första i branschen som ersatte sand med helkrossad ballast i betongen. Många branschkollegor använder fortfarande sand, men jag tror dock att en succesiv förändring sker allt eftersom. Jämförelsen kan göras med bilföretaget Tesla som med eldrift utmanade den övriga bilbranschen.
– Nu har vi kommit ytterligare några steg på vägen. Vid val av den mest effektiva systemlösningen med betongbjälklag når vi längre i optimeringen av koldioxidnivå än vad träbranschen gör, summerar Carl-Johan Appelberg.