– Vi har lyckats sänka koldioxidavtrycket utan att tillsätta stora mängder energi, förklarar Åke Roos, programchef vid Boliden. 

Bäst av allt – det finns inga volymbegränsningar utan produktionen kan växa med marknaden och i den pågående förstudien undersöks alltså förutsättningarna för en framtida satsning. 

Alltsammans började för cirka fem år sedan då ett systematiskt arbete inleddes med att få fram ett avfallsfritt produktionssystem för icke järnbaserade metaller. Projektet har drivits av Boliden i nära samarbete med Metallurgi vid Luleå Tekniska Universitet, RISE* och Swerim**. Deltagarna utgjordes av ledande forskare med namntunga organisationer bakom sig. 

Söker patent 

– Projektet är globalt skalbart och vi söker patent för att skapa ett bra konceptskydd. Min bedömning är att det ändå tar fem till tio år innan patentet är slutgiltigt etablerat. Man ska inte glömma bort i sammanhanget att patent är en handelsvara. Det är farligt att göra intrång, men vi är skyddade från det att ansökan skickats in om patenten senare beviljas, fortsätter Åke Roos. 

Projektet är globalt skalbart och vi söker patent för att skapa ett bra konceptskydd

ÅKE ROOS, PROGRAMCHEF, BOLIDEN
 
– Vi har lyckats sänka koldioxidavtrycket utan att tillsätta stora mängder energi, förklarar Åke Roos, programchef vid Boliden. Foto: Boliden.

Han noterar vidare att koldioxidbelastningen i samhället är en stor fråga som ska ställas i relation till EU:s krav om minskade utsläpp och då är alla lösningar av intresse. Den teknik som nu är aktuell minskar inte bara klimatpåverkan med 95 procent för varje andel vanlig cement som ersätts, den skapar även förutsättningar för att Boliden ska kunna få ett bättre metallutbyte. Det aktuella konceptet är mycket energieffektivt jämfört med alternativa tekniker för att sänka koldioxidbelastningen.   

Boliden förbereder som bäst ett investeringsbeslut för en industriell demonstrationsanläggning vid Rönnskärsverken, ett beslut som Åke Roos i dagsläget inte kan uttala sig närmare om. 

I ett första steg skapar en sådan här anläggning mycket goodwill. Visar utvärderingen av den industriella demonstrationsanläggningen sedan de resultat man beräknat, finns det i ett andra steg möjlighet att utveckla en i princip avfallsfri smältverksverksamhet. 

– Min bedömning är att satsningen kommer att ge nya jobb även om projektet i sig blir högt automatiserat.

Två viktiga punkter 

Programchefen noterar två viktiga punkter till framgångsreceptet: 

* Kontakter med egna och externa experter inom olika områden. 

* Ambitionen att få fler kompetenser att samarbeta och bidra till utvecklingen. 

Det var i det här sammanhanget som samarbetet öppnade sig med Thomas Concrete Group i Göteborg. Företaget investerar stort i forskning och utveckling för att minska betongens klimatpåverkan. Testerna tillsammans med Boliden har pågått i ungefär 19 månader och prototypblocken producerades i Thomas Betongs fabrik i Lane-Ryr. 

– Det här kan bli jättebra och stort. Förhoppningsvis blir det byggstart 2025 men i dagsläget är det oklart hur lång tid bygget tar, summerar Åke Roos. 

*RISE: Research Institutes of Sweden är Sveriges forskningsinstitut och innovationspartner. 

**Swerim: Swerea MEFOS och delar av Swerea KIMAB bildade 2018 metallforskningsinstitutet Swerim – ett nytt forskningsinstitut med fokus på gruv- mineral- stål- och metallforskning med verksamhet i Luleå och Stockholm. Swerim ägs till 80 procent av industrin och till 20 procent av RISE. 

Gillar du artikeln?

Börja prenumerera på vårt nyhetsbrev och få det bästa från Forum Betong direkt i din mailbox varje månad.