Satsningen på pilotanläggningen i Lettland innebär att vi i allra högsta grad är med i den gröna omställningen.
TOMASZ BOROWIEC, VD SCHWENK, SVERIGE
Fabriken i Brocêni invigdes så sent som 2010 och är bolagets största produktionsenhet. Från 2020 har man arbetat hårt och medvetet för att minska koldioxidutsläppen vid anläggningen som utgör en av de modernaste industrierna i Europa.
Till våren tas ett stort kliv framåt när ett pilotprojekt för koldioxidavskiljning startar. Testanläggningen med het kaliumkarbonat installeras nu och senast 2027 fattas beslut om hela anläggningen ska använda den nya tekniken för att 2030 ha en fullständig koldioxidavskiljning på plats. Resultatet blir en klimatneutral cement för export till SCHWENKS terminaler i Estland, Finland och Sverige.
– Cement står för cirka åtta procent av Lettlands koldioxidutsläpp. Vi är medvetna om vår påverkan och vårt ansvar, både inom industrin och för klimatet, så övergången till en hållbar produktion är högt prioriterad hos oss, säger Reinhold Schneider, styrelseordförande för SCHWENK Latvija och VD för SCHWENK Northern Europé i ett pressmeddelande.
”Oerhört mycket”
– 800 000 ton är oerhört mycket. Utmaningen är att hitta en bra logistik från fabriken till närmast hamn och en källa som kan ta emot den infångade koldioxiden, säger Tomasz Borowiec, vd för SCHWENK Sverige i en personlig kommentar.
Fabriken i Brocêni ligger 100 km från kusten. Någon form av alternativa transporter måste skapas till närmast hamn alternativt kan befintliga gamla gasledningar användas. Därefter fraktas koldioxiden på specialbyggda fartyg till ett uttjänt oljefält i Nordsjön.
– Det innebär en möjlighet för oss, fortsätter Tomasz Borowiec.
I våras uppmärksammade Forum Betong företagets satsningar på området i en artikel. Då berättade Tomasz Borowiec att EU från 2026 reducerar andelen kostnadsfria utsläppscertifikat och från 2034 tas dessa bort i sin helhet. För cementtillverkare blir konsekvensen att man måste investera ytterligare i användning eller lagring av koldioxid.
Det var bakgrunden till att SCHWENK, inom ramen för projektet Catch 4 Climate (C4C) bygger en demoanläggning vid fabriken i Mergelstetten, Tyskland, för att både kunna ”fånga in” koldioxid för lagring alternativt för användning direkt vid produktion av syntetiskt bränsle. Facktermen är Oxyfuelförbränning.
I våras var ambitionen att företaget skulle ha den första klimatneutrala fabriken 2030. Nu har ambitionsnivån höjts betydligt.
– Vi testar alltså två olika tekniklösningar. Det som skiljer dem åt är att den i Lettland, jämfört med Tyskland, använder en mindre energikrävande teknik. Ambitionen är att våra samtliga sex fabriker ska ha någon av dessa tekniker installerade från 2030.
Med på tåget
Den lettiska fabriken exporterar cement till Sverige och företagets terminaler som ligger i Västerås, Gävle, Halmstad och Landskrona.
– Satsningen på pilotanläggningen i Lettland innebär att vi i allra högsta grad är med i den ”gröna omställningen” och därmed är vi bland de främsta i branschen på området. Det är av största vikt att utveckla och förbättra processer på produktionsanläggningar idag. Gör vi det i morgon blir utmaningen betydligt tuffare, summerar Tomasz Borowiec.